Goede Kerstborrel? Kan makkelijk!

Kerstborrel: de ideale gelegenheid om het afgelopen jaar te evalueren, los te gaan met je collega’s en je leidinggevenden aangeschoten te zien. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen het ook daadwerkelijk naar zijn zin heeft? Lees hier mijn blog waarin ik uitleg hoe je met een aantal tips een onvergetelijke kerstborrel organiseert.

De feestdagen zijn weer in aantocht en voor het bedrijfsleven betekent dat één ding: kerstborrels! De ideale gelegenheid om het afgelopen jaar te evalueren, los te gaan met je collega’s en je leidinggevenden aangeschoten te zien. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen het ook werkelijk naar zijn zin heeft? Hieronder geven wij je een aantal onmisbare tips waarmee jij de beste kerstborrel in de geschiedenis van het bedrijf organiseert!

Waar is dat feestje?!
Vaak worden kerstborrels in het bedrijf zelf gehouden en niet iedere organisatie heeft hiervoor een speciaal ingerichte ruimte. Zoek in dit geval een ruimte die niet alleen groot genoeg is voor het aantal mensen, maar waar ook een biertje mag omvallen. Heb je directe buren? Licht deze van tevoren even in over jullie wilde plannen.

Geen kerstborrel zonder borrel
Zorg dat er ruim voldoende drank aanwezig is voor het verwachte aantal personen. Je wil niet dat je te vroeg door de voorraad heen bent. Denk ook goed na over wat je precies gaat schenken. Ga je voor bier, fris en gluhwein of ga je all out met sterke dranken en champagne? Aan jou de keuze!

Qua eten kun je het het beste zo simpel mogelijk houden. Fingerfood voorkomt gestuntel met borden en bestek als er weinig of geen tafels zijn. Ga je toch voor een wat uitgebreider buffet? Houd het dan bij wegwerpservies. Niet van plastic natuurlijk, dat is zó 2016 (en slecht voor het milieu). Dit geeft minimale troep en je hoeft niet af te wassen. Regel in beide gevallen voldoende hapjes om een bodem te creëren voor alle drank. Vergeet niet rekening te houden met eventuele allergieën of diëten van je collega’s. Dat wordt erg op prijs gesteld!

Muziek bepaalt de sfeer
Oké, het is een kerstborrel. Dit betekent echter niet dat er alleen maar kerstmuziek gedraaid hoeft te worden. Houd de muziek divers en vrolijk. Het is geen nachtclub, dus je hoeft Martin Garrix niet te boeken, maar goed geluid is wel belangrijk! Als er geen fatsoenlijke geluidsinstallatie aanwezig is, huur je er een in. Maak van tevoren een playlist in Spotify en laat deze lopen. Als mensen verzoekjes hebben, kunnen die gemakkelijk worden toegevoegd. Pas wel op dat niet een iemand zichzelf tot DJ kroont en zeker niet als deze persoon alleen van Jan Smit en de 3J’s houdt.

Doe het met elkaar!
De kerstman is niets zonder zijn elven en zo ben jij niets zonder je collega’s. Wees vooral niet verlegen en vraag ze om te helpen. Zij zijn hier vast en zeker bereid toe! (Zeker als ze worden beloond met drank en hapjes.) Houd het voor jezelf overzichtelijk en maak een checklist. Zijn er voldoende afvalbakken? Hangen er genoeg verblindende rood-groene slingers en takjes mistletoe?

Houd rekening met thuissituaties van je collega’s. Wellicht is het een mogelijkheid om de borrel ook voor de partners te houden. Zo kan het bedrijf hen bedanken dat zij als thuisfront klaarstaan zodat de medewerkers hun werk goed kunnen doen. Kondig daarbij de borrel ruim van te voren aan zodat er eventueel opvang voor de kleintjes geregeld kan worden.

Let tijdens de kerstborrel ook een beetje op elkaar. Carpool die ochtend naar kantoor of pak de bus en stap ’s avonds met een gerust hart en een dubbele tong je Uber in.

#zinin
Zo heb je met jouw creatieve organisatietalent, behulpzame collega’s en onze tips een sensationele borrel in elkaar gezet, maar er moet wel iemand komen! Mensen enthousiast maken voor een bedrijfsborrel lijkt misschien lastig, maar hierin komt je creativiteit weer goed van pas. Kondig het evenement groots aan door bijvoorbeeld een paar bedrijfsclowns in kerstpakjes tussen de bureaus door te laten huppelen. Zweep iedereen gedurende de dag in aanloop op door vrolijke kerstmuziek te draaien op de werkplaats. Maak er een Casual Friday van als er doorgaans zakelijke kleding wordt gedragen. Hang flyers op in de kantoren met het bericht dat de meest idiote verkleedpartij een award krijgt. Hoe dwazer het idee, hoe beter!

Daarnaast kun je de borrel ook gebruiken om je medewerkers te motiveren tot meer dan maffe acties. Als bijvoorbeeld de maand in aanloop naar de kerst wat rustig is, combineer dit dan met een incentive met als hoogtepunt op de avond van de borrel een spectaculaire prijsuitreiking. Een prijs voor de medewerker van de maand, voor wie de beste scores heeft, noem maar op. Zo haal je er voor het bedrijf zelf ook nog wat leuks uit buiten dronken collegiale liefdesverklaringen.

Meer lezen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief. Heb je vragen, tips of advies nodig? Bel ons of stuur een mailtje.

Uw browser wordt niet ondersteunt.

Installeer een moderne browser en verbeter uw internet-ervaring.